één Leeroplossing voor Meerdere Doelgroepen: Creatieve Strategieën voor Succes!
Een praktijkgerichte leerlijn voor de BUCH Gemeenten
Voor ieder wat wils
🧠 Herken dit? Er is een leervraag vanuit de organisatie. De opdrachtgever wil het liefst één leeroplossing ontwikkelen voor verschillende doelgroepen. Meer tijd en geld is er namelijk niet. Je staat voor het dilemma: is één leeroplossing voor alle doelgroepen didactisch verantwoord? Vanuit CANDO learning geloven we dat één leeroplossing voor meerdere doelgroepen vaak niet kan, maar soms met wat creativiteit wel! Zoals in de opdracht ‘Ondermijning’ voor de @BUCH gemeenten.
In onze analyse kwam naar voren dat verschillende doelgroepen, van BOA’s tot medewerkers Burgerzaken, verschillende signalen van ondermijning tegenkomen in hun werk. Ondermijning doet zich voor wanneer de illegale onderwereld een poging doet om de voorzieningen van de legale bovenwereld te gebruiken. Denk aan: subsidies aanvragen voor criminele activiteiten of een pand huren voor een drugslab. Dit soort activiteiten vindt plaats op veel plekken binnen de gemeente.
Om de verschillende doelgroepen aan te spreken, hebben we drie dingen gedaan:
✅ Toetsen aan persona’s We hebben van de vijf verschillende doelgroepen een persona gemaakt: welke functies vallen onder deze groep, wat beweegt deze groep en waar komen zij ondermijning tegen in hun werk? Om de leerlijn aan te laten sluiten op de verschillende doelgroepen hebben we deze continu getoetst aan de persona’s. Ook baseerde we verschillende onderdelen van de leerlijn op de praktijksituaties van deze persona’s (bijv. in een posterscampagne en de online game).
🌆 Variëren in praktijkcasuïstiek Het bleek dat de werkpraktijk zo verschillend is voor alle groepen. We kozen per doelgroep bijpassende scenario’s met bijbehorende signalen van ondermijning uit te werken. Bij de doelgroep Buiten gaat het bijvoorbeeld om signalen die op straat herkend kunnen worden, zoals drugshandell. Bij Burgerzaken gaat het juist om signalen aan de balie, zoals mensenhandel of fraude.
💪🏼 De doelgroep betrekken We hebben vanaf moment één een werkgroep met mensen van verschillende afdelingen per doelgroep ingericht. We konden onze ideeën bij hen toetsen, vragen aan hen stellen en interviewden hen onder het mom van ‘verhalen van collega’s’.
Onze uitdaging was een creatieve manier vinden waarin we: (1) alle doelgroepen afzonderlijk te bedienen op een (2) praktijkgerichte manier. Daar hebben we een oplossing voor gevonden: kijk je volgende week weer even op onze pagina om daar meer over te lezen?
Hebben jullie weleens een leervraag waarin meerdere doelgroepen bediend moeten worden? Hoe doen jullie dat? Laat hieronder je reactie achter!
Wil je dat wij eens met jou meedenken over hoe je jouw leertraject nog effectiever maakt? Dat kan! Samen kijken we hier naar in een online sessie van 30 minuten. Klik hier.