Maak Evalueren Waardevol: Tips voor Een Continu Verbeterend Leertraject

✅ Check, check, dubbelcheck! Evalueer jij voor ‘het evalueren’? Of doe je ook echt iets met de inzichten uit evaluaties? Wanneer je evalueren slim aanpakt, zorgt dat voor zichtbaar én continu beter leerresultaat! Soms vinden organisaties het lastig om structureel écht iets te doen met evaluaties van leertrajecten. Hoe gaat dat in jullie organisatie? 

Continu verbeteren!

🦞 Continu evalueren doen we samen met Coördinatieregeling Waddenzee en provincie Fryslân. In een evaluatiecyclus evalueren we hun leeroplossingen voor wadloopgidsen en -begeleiders. Het doel van deze evaluatie is verbeteringen doorvoeren aan de leeroplossingen, nieuwe scenario’s en dilemma’s in wadlooptochten kiezen en kijken wat de wadlopers nog meer nodig hebben om veilig het wad op te kunnen (bijv. praktijksessies of intervisie vanuit hun wadloopvereniging). En bijvoorbeeld niet te verdrinken 🐠.

Zichtbaar resultaat

Afgelopen week hadden we het eerste evaluatiemoment. Meerdere wadlopers hadden het evaluatieformulier ingevuld. Een belangrijk inzicht was het resultaat: Hoewel we ons best hadden gedaan om in de e-learning duidelijk te maken, dat het meelopen met ervaren gidsen in de praktijk noodzakelijk was, leek dit niet bij iedere lerende te zijn doorgedrongen. Doordat we hier nu achter kwamen, kunnen we verbeteringen aan het leermiddel toevoegen, en kunnen CRW en de provincie overwegen of zij het meelopen met ervaren wadlopers wellicht verplicht gaan maken. Waardevolle inzichten dus!

Wat kan jij doen?

Wil jij ook werken aan een waterdicht evaluatiesysteem? De onderstaande tips helpen je een stap in de juiste richting:

  • 🤔 Waarom? Stel jezelf de vraag (of misschien heb je dat al op papier): waarom evalueren we leertrajecten? Is het om verbeteringen door te kunnen voeren? Het bewijzen van de noodzaak van ondersteuning op de werkplek? Of juist om de resultaten te kunnen verspreiden in de organisatie? (of nog iets anders…) Door dit scherp te hebben, kun je gerichter bepalen wat je moet meten… en wat je daarna dus moet doen. Dit houdt het evalueren behapbaar. Voorbeeld: Als je alleen iets wil bewijzen, hoef je geen verbeteringen door te voeren. 

  • 🕛 Altijd een evaluatieplan Zorg dat je altijd wanneer je start met het ontwerpen van een leeroplossing of -traject van tevoren een plan maakt over wat je wil meten én hoe je dat doet. Of zoals Stephan Covey zo mooi zei: Begin with the end in mind! Alleen dan kan je gericht aan de slag.

  • 📆 Vast moment! Heb je eenmaal evaluaties ingericht? Bepaal 1 tot 3 momenten in het jaar waarop je de evaluatie van een traject doorloopt. Dit hoeft niet langer dan een half uur te duren als één van jullie dit goed voorbereid. Wie betrek je hierbij om dit effectief te doen? (Denk aan: draagvlak, (door)ontwikkelkracht, etc.). Je zou als L&D-afdeling ook met een paar collega’s een jaarlijkse evaluatieweek of -maand kunnen organiseren.

  • 🔀 Jouw werkwijze Merk je dat bepaalde evaluatiepunten vaker terugkomen? Stel jezelf de vraag: hoe kunnen we evaluatiepunten op een laagdrempelige manier meenemen om het leren en ontwikkelen in onze organisatie te verbeteren? In welke werkwijze van onze L&D-projecten kunnen we dit doorvoeren?


Wil je dat wij eens met jou meedenken over de evaluatie van een leertraject? Dat kan! Samen kijken we in sneltreinvaart hoe je leerresultaat zichtbaar en beter maakt in een online sessie van 30 minuten. Klik hier.

Vorige
Vorige

Continu prikkelen van leren? Medewerkers in de leermindset krijgen? Start bij de onboarding!