Klantcase:
VEILIGHEIDSREGIO FRYSLÂN
#toekomstbestendigeleeroplossingen
Introductie
Crisisfunctionarissen maken verschil in tijden van nood.
Vanuit de Veiligheidsregio Fryslân werd CANDO learning gevraagd om te adviseren over- en mee te bouwen aan een toekomstbestendig leeraanbod. Zodat medewerkers die een rol hebben tijdens een crisis (zoals corona of een grote brand) op een effectieve manier vakbekwaam kunnen worden en blijven.
uitdaging
Hoe blijf je vakbekwaam?
Met het ‘vakbekwaam worden’ zit het wel goed in de crisissector. Er zijn mooie leerprogramma’s om basisvaardigheden en kennis op te doen. Vakbekwaam blijven daarentegen is voor sommige crisisfunctionarissen niet zo makkelijk. Een crisis gebeurt niet elke dag en het is dus lastig om de vaardigheden die je hebt opgedaan te behouden. Terwijl zij wel paraat moeten staan voor de uitdagingen van morgen.
de oplossing
Een toekomstbestendig leeraanbod
De VRF en CANDO hebben samen stappen gezet richting een toekomstbestendig en betekenisvol leeraanbod dat aansloot bij de leernoodzaak en leerbehoeftes van crisisfunctionarissen.
aanpak
Behoeftegericht & toekomstgericht
We keken eerst naar: Wat is de behoefte? Samen met het Vakbekwaamheidsteam hebben we onderzoek gedaan naar de behoeften van de crisisfunctionarissen door middel van (jaar)gesprekken en brainstormsessies met de doelgroep. Het resultaat? Een schat aan inzichten die het fundament vormden voor het bepalen van welke leervormen VRF zou kunnen in gaan zetten.
Daarna keken we: Hoe passen toekomstgerichte leermiddelen bij de VRF? We deden onderzoek naar toekomstgerichte leermiddelen, zoals virtual reality, whatsapp learning, serious gaming en meer. Gewapend met onze inzichten hebben we nieuwe leermiddelen geïntroduceerd die bij de behoefte van de crisisfunctionarissen aansloten. Bovenaan de prioriteitenlijst eindigde Whatsapp learning. Dit was de moeite waard waren om te pilotten.
resultaat
Het resultaat mag er zijn! VRF heeft een praktisch slidedeck met nieuwe leervormen ontvangen en keuze gemaakt in twee leervormen waarmee we een pilot zijn opgestart. Zo koos de VRF voor de implementatie van Whatsapp learning als een laagdrempelige tool voor continu leren én voor online scenario's via de e-learningtool Articulate Storyline voor intervisiesessies voor crisisfunctionarissen. De feedback van de crisisfunctionarissen tijdens de pilotfase was positief, waarbij ze de inhoud van de leermiddelen als relevant en boeiend hebben ervaren.
Reacties van deelnemers